keskiviikko 19. helmikuuta 2014

Uutta kipinää tenttimiseen

Sähköisestä tenttimisestä on puhuttu Turun yliopistossa viime vuosina tiheään tahtiin. Opiskelijajärjestöissä on tehty paljon työtä sen eteen, että mahdollisuus toteuttaa tenttejä ns. tenttiakvaariossa saavuttaisi mahdollisimman paljon näkyvyyttä tenteistä vastaavan henkilökunnan piirissä. Tietoisuuden lisäämisen ohella on luonnollisesti ollut myös tarvetta perustella edistystä, koska uuteen tekniikkaan siirtymistä ei ole aina nähty tentaattorin työmäärää vähentävänä tekijänä. Oikeastaan keskustelu humanistisessa tiedekunnassa onkin keskittynyt tämän vuoksi teknisiin edellytyksiin ja yksityiskohtiin: Voiko tentissä käyttää sanakirjaa? Miten tietokoneella kirjoitetaan esimerkiksi fonologisen tarkekirjoituksen edellyttämiä erikoismerkkejä? Voidaanko tenttiaineistoista luoda tarpeeksi vaihtelevaa sarjaa samantasoisia kysymyksiä tietokoneen arvottavaksi?

Tietokoneen käyttö tenttivälineenä puhuttaa myös Tromssan kampuksella. Tällä hetkellä näkyvyyttä on teknisen toteutuksen edellä kuitenkin saanut mahdollisuus arvioida samalla kertaa koko tentin luonne uudelleen. Yliopistolla tapahtuvan tietokonetenttimisen vaihtoehtona esitetään lähteiden käyttöön ja analysointiin ohjaavaa sähköisesti palautettavaa kotitenttiä. Perinteisen kuulustelutentin siirtäminen tietokoneella tehtäväksi näyttäytyy tässä yhteydessä käsiin vanhentuvalta vaihtoehdolta. Pitäisikö suoritustapojenkin kehittyä perinteisestä koemuotoisesta tentistä kohti lähteiden käyttöä mittaavia tapoja?

Paikallinen opiskelijajulkaisu tarttui aiheeseen helmikuun ensimmäisessä numerossaan.

Utropia 2/2014:
Ylioppilaslehti Utropia haastatteli opiskelijaparlamentin työvaliokunnan koulutuspoliittista vastaavaa Markus Johansenia (25), jonka edustama puoluepoliittisesti sitoutumaton Moderaattilista (Moderat Liste) peräänkuuluttaa vaihtoehtoisia tenttimismuotoja: perinteisen kuulustelumuotoisen tentin ei listan mielestä pitäisi sähköisiin välineisiin siirryttäessä enää olla kaikissa opinnoissa tavoiteltava ratkaisu. Johansen toteaa, että huomattavan moni oppiaine hyötyisi lähteiden käyttöön perustuvista suoritustavoista, esimerkiksi kotitenteistä. Opiskelijan muistia mittaavat tentit eivät hänen mukaansa vastaa akateemisen oppimisen tarkoitusta. Moderaattilista ajaa vaihtoehtoisia tenttimistapoja, joissa tulisi kirjoittaa artikkeleita, käyttää internetiä ja hyödyntää lähteitä. 
Yliopisto tekee jo nyt työtä tietokoneiden tuomiseksi osaksi tenttitilannetta, minkä Johansen näkee positiivisena kehityksenä. Sille on tilausta. Siihen, että yliopisto pystyisi tuomaan tietokoneet nopeasti kaikkialle, hän suhtautuu kuitenkin skeptisesti. Opiskelijakapasiteetti, sähkökatkosten mahdollisuus ja laitteisto-ongelmat nähdään epävarmuustekijöinä, joiden vuoksi sähköistä tenttimistä yliopistolla ei heti nähdä kaikkialla. Yliopisto haluaa ottaa käyttöön vain täysin varmoja ratkaisuja. 
Vaihtoehtoina odottelulle Johansen esittelee kotitentin mahdollisuuksia: Aineistoin tuntemusta voitaisiin testata esimerkiksi yhden päivän kotitenttinä. Tällöin aika olisi niin lyhyt, ettei suoriutuminen olisi mahdollista, jos ei ole perehtynyt aineistoon kunnolla. Samalla se olisi kuitenkin niin pitkä, että lähteiden käyttöön olisi aikaa. Toinen vaihtoehto olisi portfoliosuoritus, joka kuitenkin tuottaisi enemmän työtä ja kustannuksia. Paras suoritustapa Johansenin mukaan olisi yhdistelmä erilaajuisia lähteiden käyttöön ohjaavia kotitenttejä. 
Opiskelijaparlamentti on yrittänyt keskustella asiasta yliopiston johdon ja tiedekuntien vastaavien kanssa. Johansen ja moderaatit toivovat tiedekunnilta myönteistä kantaa tenttijärjestelmän kehittämiseen. ”Paras tapa käynnistää muutos on levittää tietoa ja muistuttaa tenttien laatijoita siitä, että heillä on valta toteuttaa muutoksia”, kiteyttää Johansen. 
Uudelleenjulkaisu referaattina on toteutettu Utropian luvalla, lue alkuperäinen artikkeli täältä. Vastaan itse käännöksestä.

Sähköisen tenttimisen hidas eteneminen ja ongelmien pelko eivät ole mitään uutta. Yliopistolla tapahtuvan sähköisen tenttimisen ja kotitentin päätyminen toistensa vaihtoehdoiksi sen sijaan on mielenkiintoinen tilanne. Taustatietona on huomattava, että täällä kurssit ovat nyt itselläni 10 opintopisteen laajuisia koko kevään suorituksia, joiden päätteeksi isot tentit tehdään. Pitkin lukuvuotta tenttiminen ei ole muutenkaan mahdollista. Tietokoneilla tenttiminen ei siis varsinaisesti ole tuomassa sellaista joustavuutta, joka on sähköisen tenttimisen suurin etu Turussa. Eri suunnan täällä ottanut keskustelu tenttimisen tulevaisuudesta lienee jatkossakin mielenkiinoista seurattavaa.

Selvittelin asiaa vielä sen verran, että tenttien kehtittämisen mainittuun suuntaan voi olettaa nauttivan koko opiskelijaparlamentin kannatusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti