sunnuntai 20. huhtikuuta 2014

Rare ting i Finland

Jeg har tenkt på muligheter å studere norsk videre. Når jeg kommer tilbake til Finland blir det jo utfordrende (ikke bekymre deg, jeg skal fortsette å lese på norsk i hvert fall) fordi det ikke finnes så mye organisert undervisning i norsk, kanskje noe ved Åbo Akademi, men selvstendig kan man drive med alternative midler. Så for øvingens skyld skal jeg også fortsette å skrive på norsk, men egentlig er det ikke bare øving som er viktig. Det finnes andre årsak til å gjøre det, nemlig finsk kultur. Selv om Norge og Finland ikke har så stor geografisk eller samfunnsmessig avstand, får man jobbe litt for å finne bloggere som bor i Finland og skriver på norsk. Ja, finlandssvenske finnes det sikkert og å lese svensk er ikke noe problem. Uansett lurer jeg på om noen har funnet flere bloggere som regelmessig skriver om studielivet i Finland. Det kunne jeg forsøke.

Inspirert av det som skjedde med Unni Askelands filmprosjekt fant jeg opp en av de mest interessante temaene jeg kunne skrive om: rare ting i Finland. RTIF? Desverre er forkortelsen allerede i bruk (til og med i godt bruk: Road trip in Finland), men ja, det skjer i det minste like rare ting i Finland og om dem skriver jeg gjerne.

For eksempel nesten to år siden fikk vi lure på hva som hadde skjedd med kjærlighetslåsene i Tammerfors. Der hadde det vært en trend å feste hengelås til broen Patosilta. Under tidens lopp dukket det opp en masse låser. Plutselig, i begynnelsen av juni 2012, forsvant de alle over natten. Mange ble overrasket, noen var sinte. Det ble mistenkt at kommunen hadde bestemt å fjerne kjærlighetslåsene, men å jobbe i nattens mørke var altfor rart for å vise til noen offentlige organisasjoner.  Ifølge kommunen var det også lov å feste lås til broen Patosilta. Ingen ble funnet skyldig i å ha stjålet flere hundre låser fra broen. Egentlig var det ikke klart om det kunne kalles tyveri i det hele tatt. Er du fortsatt låsens eiere etter du har festet den på en stolpe på offentlig sted og kastet nøklene? Det fikk folk undre seg over uten å ha noe svar på hva som skjedde med låsene. Etter ei uke ble det avslørt: en kunstnergruppe hadde tatt dem. Det var ikke alt de hadde gjort. De hadde også smeltet de metalliske hengelåsene. Resultatet:

En metallterning laget av smeltede kjærlighetslåser
Hvordan tror du folk reagerte? Nettopp, de som allerede var sinte ble rasende. Kunstens veier er uransakelige.  Kunstnergruppen het One Love.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti